Knieblessure

Knieblessure

Knieblessure

Heeft u last van uw knie en denkt u dat u een blessure heeft opgelopen? De knie is namelijk over het algemeen gevoelig voor blessures. Als u een blessure heeft dan heeft u een letsel van het kniegewricht. Bij één van onderstaande blessures heeft de knie waarschijnlijk een beschadiging en/of een scheur in de kniebanden. Dit kan in zowel de kniebanden als in de kruisbanden, de binnen- of buitenband, het kapsel, het kraakbeen of in de meniscus zijn.

Knieblessure
Knieblessure

U kunt knieblessures op verschillende manieren oplopen:

  • U heeft uw knie verdraaid
  • U heeft uw knie overbelast

Wanneer heb ik een knieblessure?

U kunt een knieblessure het beste herkennen aan de volgende symptomen:

  • U heeft het gevoel dat de knie op slot zit
  • U zakt vaker door uw knie (het gevoel van doorzakken)
  • U kunt uw knie niet helemaal strekken en buigen
  • U heeft pijn in uw knie (tijdens bewegen)
  • U heeft het gevoel dat u een warm kniegewricht heeft
  • U heeft een zwelling in uw kniegewricht (door bloeding / vochtophoping)
  • U merkt een verschil in omvang van het bovenbeen

Een knieblessure, wat kan ik er zelf aan doen?

Om de blessure te verhelpen zult u eerst achter de oorzaak moeten komen van uw knieblessure. Uw huisarts kan u hier bij helpen om de oorzaak te vinden. Wij raden u sowieso aan om uw huisarts in te schakelen wanneer:

  • U echt niet meer op uw benen kunt staan
  • Uw knie op slot aanvoelt
  • U een zwelling op de knie constateert
  • Uw knie een ‘scheve’ houding aan neemt

Wat moet ik doen bij een acute knieblessure?

Als u een directe knieblessure heeft opgelopen dan is het aan te raden om de volgende stappen te hanteren. Deze 3 stappen bij een acute knieblessure worden ook wel de ICE-regel genoemd.

ICE = Koel met water, ijs of een cold-pack gedurende 15 á 20 min. gedurende de eerste twee dagen uw gewricht. Gebruikt u ijs of een cold-pack? Dan is het belangrijk, om bevriezingsverschijnselen te voorkomen, een handdoek tussen huid en kou te leggen.

I = Immobiliseren (zorg dat het lichaamsdeel niet meer kan bewegen)
C = Compressie (leg hierbij een drukverband aan)
E = Elevatie (leg uw been zo hoog mogelijk)

Hoe kan ik een knieblessure voorkomen?

Loop uw trainingsprogramma niet te overhaast door, dit kan uw knieblessure alleen maar nadelige gevolgen geven. Daarbij is het belangrijk dat u in goede conditie bent, dit verkleint namelijk de kans op (vervolg) blessures. Als u gaat sporten zorg dan dat u een goede warming up zowel voor- als na het sporten neemt. Als u sowieso zwakkere knieën heeft kunt u door oefeningen de spieren in uw knie versterken. Het dragen van lange broeken zorgt ervoor dat uw knie niet ‘onderkoeld’ kan raken. Herhaal de voor u best passende methodes en oefeningen regelmatig uit totdat u het gevoel heeft dat uw knie aanzienlijk is versterkt.

“Het gevoel na sporten is geweldig, het geeft je echt het gevoel van vrijheid!”

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(http://www.fysiotherapieadvies.nl/wp-content/uploads/2017/02/ch-1.jpg);background-size: initial;background-position: center center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}