KlachtenWaar heeft u pijn?

Om een duidelijk beeld te hebben waardoor uw pijn is ontstaan is het belangrijk om voor uzelf te weten hoe u aan de pijn bent gekomen. Tijdens een bezoek aan uw fysiotherapeut worden tijdens een eerste bezoek een aantal vragen aan u gesteld. Dit doet de fysiotherapeut om ten eerste te kijken of u wel thuis hoort bij de fysiotherapeut (ook wel screening genoemd), ten tweede wordt er een anamnese met u afgenomen die dieper in gaat op uw klachten.

Pijn, wat kan ik er over vertellen?

De screening is simpelweg kijken of u met uw pijn klachten bij de fysiotherapeut op de juiste plek zit. Een anamnese is een vragenlijst dat in gaat op de manier hoe u met de pijn om gaat, wat de oorzaak kan zijn, wat voor werk u doet (dit kan namelijk al veel betekenen voor uw pijn en klachten), of u aan sport doet en wat u er al zelf aan heeft gedaan. Na een anamnese zal er bij de fysiotherapeut een mogelijke diagnose liggen. Op basis van een onderzoek zal de fysiotherapeut daarom een diagnostisch onderzoek bij u doen. Dit kan bestaan uit een aantal pijn en klacht specifieke testen, enkele palpaties (druk- en voelpatronen op de huid en spierstructuur) en een passief en actief bewegingsonderzoek.

Moet ik met mijn klachten naar de fysiotherapeut?

Lang rondlopen met pijn die altijd aanwezig is, is nooit prettig. Denkt u dat er meer aan de hand is dan kunt u ook uw huisarts een bezoek brengen. Heeft de huisarts daarna een idee dat u voor deze pijn / klacht bij de fysiotherapeut terecht kan dan zal de huisarts u doorverwijzen. U hoeft niet altijd eerst langs de huisarts, u kunt namelijk ook een fysiotherapiepraktijk zelf benaderen voor een afspraak. Tijdens het eerste bezoek zal uw fysiotherapeut u meededelen of u geholpen kunt worden met fysiotherapie of dat u misschien beter terug kunt naar uw huisarts omdat er bijvoorbeeld een fractuur aanwezig kan zijn.

Ons advies: “Luister naar uw lichaam en blijf er niet te lang mee rond lopen”