Wat is een labrum of SLAP laesie?

Een letsel van de aanhechting van de lange bicepspees op het bovenste deel van de schouderpan (“glenoïd”) of van de meniscus (“labrum”) rondom deze aanhechting wordt SLAP-letsel genoemd. “SLAP” staat voor ‘Superior Labrum Anterior to Posterior’ (letsels van het bovenste labrum die zich uitbreiden in voorachterwaartse richting). De SLAP-letsels of bovenste labrum letsels worden nog onderverdeeld naargelang de uitgebreidheid, de plaats van inscheuren en het al dan niet aangetast zijn van het bicepspeesanker. Deze staan verderop beschreven.

Labrumlaesie symptomen

Letsels van het bicepsanker kunnen zich op zeer verschillende manieren voorkomen. De meeste mensen klagen over:

• Trauma (een oorzaak door een bepaalde beweging of klap)
  • Diepe stekende pijn in de schouder bij bepaalde bewegingen
  • Meestal pijn bij bewegingen boven schouderhoogte
  • Meestal pijn vooraan (maar ook achter op de schouder)
  • Pijn bij werpen of bij kracht zetten boven het hoofd
  • Klik, kraak, klemmend, luxerend of knarsend gevoel
  • Gevoel dat iets verspringt
  • Krachtsverlies
  • Zwaarte in de arm
  • Soms nachtelijke pijn of pijn gedurende dagelijkse activiteiten
  • Een gevoel van instabiliteit in de schouder
  • Verminderde bewegingsuitslagen (ROM, range of motion)

Voornamelijk bij trauma en werpsport

De pijn kan zich vooraan of eerder achteraan manifesteren. Soms gaat dit gepaard met een ‘klik’ of kraken in de schouder of met het gevoel dat ‘iets verspringt’. Bovenarmse sporters vermelden vaak krachtsverlies bij opslaan, smashen, werpen of bij een zwembeweging. Ze beschrijven een gevoel van zwaarte, alsof de arm tijdelijk lam is (dead arm syndrome).

Labrumlaesie typen

De SLAP Laesie wordt in vier typen onderscheiden

• Type 1: (degeneratieve) scheur van het superieure labrum
  • Type 2: Luxatie naar superior: Labrum en de lange kop van de bicepspees zijn losgeschoten
  • Type 3: Luxatie naar inferior: Buckethandle scheur (flapscheur) van het superieure Labrum
  • Type 4: Luxatie naar inferior: Met uitloop van de Labrumscheur tot in de bicepspeesaanhechting

Labrumlaesie behandelplan

Afhankelijk van de ernst van de klachten wordt in overleg met uw behandelend schouderfysiotherapeut/orthopedisch chirurg een behandelplan opgesteld. De conservatieve behandeling, waarbij geen operatie aan te pas zal komen, zal onder begeleiding van een fysiotherapeut gericht zijn op de voorwaarden voor de schouder om goed te bewegen. Dit houdt in dat de schouder indien deze bewegingsbeperkingen heeft, gemobiliseerd zal worden. Daarnaast zullen er spierversterkende oefeningen gedaan worden zodat de schouder beter gestabiliseerd kan worden.

• Mobiliseren
  • Spierversterkende oefeningen
  • Stabiliteitsoefeningen

“Herkent u een van deze klachten? Neem dan contact op met uw fysiotherapeut”